18.07.2008 01:38, JC, Komentárov: 0
BlackSite Area 51

BlackSite Area 51

Poučný a hlavne pravdivý príbeh (postavený na skutočných udalostiach) o silných slovách (ala hype), nespravodlivosti recenzentov a vyhodení z roboty kvôli snahe obhájiť sa, toľko v skratke môj dnešný hosť Harvey Smith. Harvey, máš slovo...

Ďakujem, ďakujem. Dovoľte mi najskôr, aby som sa predstavil. Volím sa Harvey Smith a pracoval som na takých projektoch ako System Shock, Deus Ex 1,2, taktiež nesmiem zabudnúť na posledného Thiefa, no a nakoniec som šéfoval tímu, ktorý stál za aktuálnou novinkou, ktorá je už dávno v predaji, ale u vás ju vydáva CD Projekt až teraz. Teda nie, že by mi to vadilo, snáď už všetci zabudli na tu aféru a kritiku a tak si moju hru kúpia. Lebo ja stále hovorím, že je to minimálne 8čková hra, a keby ma v Midwayi počúvali a netlačili na nás, bože to bola hrôza tento vývoj, tak to mohlo byť pokojne aj 9/10. Dosť nostalgie. Popíšem vám Blacksite trochu bližšie, aby ste si utvorili vlastný názor, lebo recenzenti sú na moju hru zlí. Blacksite Area 51 je klasická FPS, je tam pekná grafika, Unreal Engine 3 sme modifikovali, aby sme z neho dostali maximum, špičková vizuálna stránka je dnes základom úspechu, som presvedčený, že v tomto smere sme nesklamali. Taktiež sme do hry dali ženu, tvrdé hlášky, vozidlá, skripty, „cool“ momenty a nebojové časti (to som odkukal od Half-Lifu), rýchly spád, neviem čo sa vám nepáčilo. Jediný problém vidím v dåžke, 5-6 hodín je málo (to sme radi, že sme aspoň toľko stihli, nehorázne nás uháňali), ale radšej zábavných 6 hodín ako nudných 10, že. Hovorím, minimálne 8/10 určite.

Harveymu ďakujeme za parafrázovanú (a mierne obohatenú, p.s. vlastná tvorba) rekapituláciu jeho vyjadrenia z konca minulého roku, teraz je čas porovnať jeho argumenty s faktami. Unreal Engine 3 v Blacksite skutočne odviedol skvelú prácu, pri porovnaní s minule recenzovaným Turokom sa nechce ani veriť, že obe hry používajú rovnaký (hoci v oboch prípadoch značne modifikovaný engine). Jediná vec, čo ich spája je obria veľkosť, 2 DVD a 11 GB inštalácia je na 5-6 hodinovú hru (šikovní hráči to možno zrazia aj na 4,5 hodiny) celkom riadne sústo. Časy sa menia, treba si zvykať. Čo sa však nezmenilo je podstata FPS, ktorá je predstavená v Blacksite v jej kryštalickej forme. Strieľať po všetkom, čo kladie odpor, pritom, to čo kladie odpor možno rozdeliť do kategórie humanoidnej a inoidnej. Obe však spája radosť vznik podľa skriptov a stupidná inteligencia. Práve tieto vlastnosti hry pôsobia značne rozdielne na jednotlivých hráčov. Ten, kto čaká akciu, ktorá má dobrý spád a umožňuje „jednoducho strieľať do všetkého čo nie je priateľské“, neohrnie nad hrou nos. Naopak, „modernejší“ a náročnejší FPSkári, ktorí vyžadujú značnú slobodu (teda žiadne if hráč here then spawn XY, jednoducho povedané) a variabilitu v správaní a ROZMÝŠĽANÍ protivníkov... tí nech idú radšej o regál ďalej.

K ďalším neduhom, ktoré môžu náročnejším hráčom vadiť je striktná linearita. Tým nemyslím len dopredu vymedzenú cestičku, ale aj skutočnosť, že hra hráča prakticky nikam nepustí. Ako príklad poslúži jedna momentka, počas ktorej sa hráč dostane do budovy, vybehne na prvé poschodie a odstreľuje nepriateľov. Cesta von z budovy je už však neprístupná. Samozrejme, že nie je dôvod, aby hráč vyšiel von, ale už len z hľadiska logiky je to nedoriešené. A podobných situácii je v hre viac. Podobne rušivo pôsobia aj vo vzduchu levitujúce zbrane zo zabitých nepriateľov. Podobné veci by sa v moderných hrách rozhodne nemali stávať. Hernú dobu som už spomínal, kritiku ukončíme konštatovaním, že k dispozícii je 6 zbraní, pričom hráč môže mať v jeden moment len dve a prakticky celou hrou sa dá prestrieľať len s karabínou.

Príbeh sa točí okolo nepodareného experimentu a v rámci v Amerike obľúbeného hesla „Za všetkým zlým hľadaj Irak“ hra začína v spomínanej oblasti odkiaľ sa dejová linka presunie do Nevady. Celková kvalita príbehu nijako neprevyšuje FPS štandard, hoci krátke nebojové časti, slúžiace na posun deja, sú celkom príjemne spracované a nepôsobia rušivo. V podobnom duchu sa nesú aj rozhovory, (hlavný hrdina trpí freemanizmom, podobnosť s Gordonom Freemanom čisto náhodná, a teda nevie rozprávať, ale ostatní členovia sú dosť ukecaní) v ktorých možno nájsť aj pár zaujímavých/ironických názorov. Horšie pôsobia ich pochvaly na hráča, kde opakujú stále dokola tie isté repliky.

K samotnej akcii, ako som už naznačil, skripty a slabšia AI v hlavnej úlohe, čoho výsledkom je frenetická akcia, ktorá pri niektorých nastaveniach obtiažnosti umožňuje aj Rambovský prístup k riešeniu problémov, samozrejme s určitými obmedzeniami. Vo výsledku možno hodnotiť hrateľnosť za zábavnú (neplatí pre odporcov primitívnych FPS) s rýchlym spádom „vďaka“ celkovej krátkosti.

BlackSite Area 51 osobne nepovažujem za takú hrôzu, ako to prezentovali podaktorí recenzenti, taktiež sa kompletne nezhodujem s Harveyho názorom. Hovorí sa, že pravda je niekde medzi a v tomto prípade to platí. Dobré technické spracovanie, striedanie bojových misií s voľnejšími časťami a vozidlovými úrovňami pomáha vďaka rýchlemu spádu bojovať so stereotypom. Na druhej strane príliš obmedzujúci design úrovní a hlavne krátka herná doba posúva celkové hodnotenie o niekoľko % dole.

JC